2010 – Chebsko: Halštrovská trať slavila 110. let (4186) (TV Západ)

Zajímavou a hojně navštívenou akci uspořádal kraslický železniční spolek Klub M 131.1. ve spolupráci s dalšími institucemi a městy v regionu. Na známé Halštrovské trati, vedoucí z Tršnice do Lubů u Chebu, byl vypraven zvláštní vlak pro zájemce z řad veřejnosti.


"Trať z Tršnice do Lubů u Chebu byla otevřena v červnu roku 1900. Jejím hlavním úkolem bylo spojit podolskou oblast kolem Luhu a Skalné, tehdejšího Vildštejna, s vnitrozemím," uvedl jednatel spolku Robert Koutný.

Velký zájem na vybudování trati měly například těžební společnosti v okolí Vildštejna, kde se těžily jíly a kaolíny. Trať má 20 kilometrů a 800 metrů. Bylo to důležité kvůli příspěvku na její vystavění.

"Té délky 20 kilometrů se dosáhlo víceméně uměle tím, že se zde vybudovaly některé oblouky, aby ta trať dosáhla právě 20 kilometrů, což byla podmínka státní podpory lokálních tratí v tehdejším Rakousku-Uhersku," prozradil zajímavý detail Koutný.

Nejdříve se na trati provozovaly vlaky smíšené a cesta i s vykládáním zboží skoro 4 hodiny. Vlaky bez nákladu, jen s pasažéry, se zavedly později. To již bylo možné projet trať za 1,5 hodiny. Nyní cesta trvá okolo 45 minut. Při historické jízdě ale nešlo o rychlost. V některých stanicích byl připraven doprovodný program. Lidé si mohli poslechnout muziku, dát si občerstvení. Děti si vyzkoušely jízdu na drezíně. 

"Ve vlaku byly zařazeny čtyři dvouosé vagony bývalé třetí třídy, každý měl kapacitu 65 osob. Všechny tyto vagony byly naplněné, samozřejmě s tím, že se lidé měnili, někteří cestovali celou trasu, někteří jeli třeba jen do Skalné, tam vystoupili, nastoupili další. Takže podle mého odhadu se vlakem mohlo svésti kolem 500 až 600 lidí", vypočítal Koutný.

Ve vlaku cestovali také lidé zpodobňující historické osobnosti. Vidět tak byl císař František Josef I. s manželkou a svými sekretáři nebo dvorní dámy. Jeho přítomnost nebyla náhodná, jeho rozhodnutím trať vznikla. Jízdenky kontroloval průvodčí v historickém kostýmu. Nejvíce pozornosti na sebe ale poutala lokomotiva známá jako Všudybylka, která slaví letos 85 let od svého vyrobení.

"Dosahuje maximální rychlosti 80 kilometrů za hodinu a byla určena především pro vozbu osobních vlaků a lehkých rychlíků. Tu přezdívku Všudybylka má, protože to byla velice rozšířená a oblíbená parní lokomotiva," popsal Koutný.

Nejbližší akci, kterou spolek chystá, je tradiční Mikulášská jízda na začátku prosince. Podrobné informace najdete na stránkách spolku, které vidíte v titulku.


Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář
Dan Brown a W Simphony

Hlavní zprávy

 

weby uniweb