Bentley na Pikes Peak: Průlet časem

Zámořská konkurence není pro závodní duši Bentley žádným strašákem. Na Pikes Peak se v posledních letech vydalo již potřetí a ani jednou neutrhlo své rodné Anglii ostudu. Podívejte se, jak si vozy z dílny britské luxusní značky poradily s jedním z nejdrsnějších závodů světa.

dezinfekce

Kdo se dřív vyšplhá do oblak?

Pikes Peak je pekelný závod k vrcholu stejnojmenné hory v americkém Coloradu. Každoročně se nejhbitější automobily, motocykly, ale i nákladní auta či čtyřkolky utkají na téměř 20 km dlouhé trati (19,99 km). Na cestě k oblakům však musí překonat převýšení 1440 m a poradit si s celkem 156 zatáčkami.

Pikes Peak je druhý nejstarší motoristický závod v USA. Koná se již od roku 1916, ale až v roce 1984 se na trať první podívali Evropané.

Bentayga si podmanila horu

Image title

Dlouhá léta nikoho nenapadlo spojovat Pikes Peak s luxusní značkou automobilů Bentley, dokud se na trati předvedla až překvapivě mrštná Bentayga.

Zelené SUV se s řidičem Rhysem Millenem vzneslo k oblakům v čase 10:49.902. O celé 2 minuty tak Bentayga překonala dosavadní rekord v kategorii sériových SUV, který držel Range Rover Sport s řidičem Paulem Dallenbachem.

Téměř bez tuningu

Pravidla pro závodění v jednotlivých kategoriích jsou přísná. Proto se před startem Bentayga dočkala jen minimálních úprav. Pohonnou jednotku vylepšili mechanici o sportovní výfukový systém Akrapovič a kola o vysoce odolné pneumatiky značky Pirelli. Pro snížení hmotnosti až o 300 kg odstranili sedadla spolujezdců a části obložení. Jinak celý podvozek i karoserie zůstaly až na pár detailů beze změny.

S ohledem na bezpečnost řidiče musela být do interiéru nainstalována ochranná klec, protipožární systém a závodní sedadlo.

Navzdory poměrně střídmým úpravám dokázala Bentayga vyvinout průměrnou rychlost 107,02 km/h. Dopomohl jí k tomu motor W12 o výkonu 447 kW.

Oslava speciální edicí

Na oslavu prvního úspěchu na Pikes Peak přišlo Bentley se speciální edicí Bentayga Pikes Peak. Ti nejvěrnější zákazníci si mohli rozebrat 10 exemplářů hýčkaných zakázkovou divizí Mulliner.

Continental nezůstal pozadu

Image title

Ještě ani neskončily oslavy a už mohly začít nové. Starší bratr se nenechal zahanbit a o rok později zopakoval nevídaný úspěch Bentaygy, když 30. června opět s Rhysem Millenem za volantem zdolal vrchol v čase 10:18.488. Rhys Millen získal pomyslný titul Král hory a Continental GT ovládl další kategorii Pikes Peak závodu.

Speciální edice na Pikes Peak jako dělaná

Continental GT závodil ve speciálním provedení. Hlavním rozdílem byl však jen vzhled, který doslova křičel: „Pikes Peak“. Jako prominentní vůz dostal karbonový bodykit, masivní dvaadvacetipalcová kola s pneumatikami Pirelli P Zero a zářivě zelený lak od Mullineru. Černá střecha a snížený podvozek mu pak dodaly trochu drsného šmrncu.

Kromě úpravy stylu ale zůstal Continental GT sám sebou. Pod kapotou mu duněl dvanáctiválcový motor se dvěma turbodmychadly o objemu 6 litrů, síle 634 koní a s točivým momentem 900 Nm. S takhle nadupanou károu zvládl Millen projet celou trať s průměrnou rychlostí 112 km/h.

Dárek k výročí

Ten rok slavilo Bentley své sté výročí od založení firmy. Radost z pokoření dalšího rekordu proto byla o to větší. Na znamení oslav jubilejních narozenin se Continental GT postavil na startovní čáru se symbolickou stovkou na přední mřížce chladiče.

Nová éra, nový Continental

Image title

Bentley pomalu ale jistě uskutečňuje svůj plán Beyond100, ve kterém se zavázalo stát se uhlíkově neutrálním výrobcem luxusních vozů do roku 2030. Na své cestě nedělá výjimky. Proto se v roce 2021 vydal na vrchol Pikes Peak Continental GT3 poháněný syntetickými palivy.

Skutečný závoďák

Continental GT3 není na rozdíl od svých předchůdců sériovým vozem. Sice má kořeny v Continentalu GT, od hlavy až k patě je ale na první pohled sporťák se vším všudy. A rovnou ten nejdrsnější, s kterým kdy Bentley přišlo. Nechybí mu gigantické zadní křídlo, extrémně nízký podvozek ani speciálně upravená karosérie tentokrát s černo-zeleným lakováním.

Continental GT3 pohání dvojitě přeplňovaný čtyřlitrový motor V8 s vyšším kompresním poměrem, než má klasický Continental a výkonnějším turbem pro větší odpich. Zároveň je ale speciálně upraven tak, aby zvládl spalovat šetrnější biopaliva.

Do třetice všeho dobrého?

Pokořit třetí rekord v řadě by byl vskutku neobyčejný úspěch. Bohužel se tak velké oslavy loni v Bentley nekonaly. Rhys Millen zajel s Continental GT3 čas 06:36.281 a z celkového závodu dovezl přes moře bramborovou medaili.

Jeho cílem ale nebylo vyhrát celý závod, nýbrž ovládnout kategorii TIME ATTACK 1. V té se umístil na druhém místě hned za Porsche 911 GT2RS Clubsport.

Přestože se Bentley nepodařilo zopakovat úspěch v podobě překonání rekordu, dosáhla značka úctyhodných výsledků, když se její první sportovní vůz pohánění biopalivy umístil na horních příčkách tabulky. Jde o další důkaz toho, že Bentley dokáže i s novou eko politikou značky stále nabídnout nejlepší vozy ve své třídě.

Komerční sdělení. Zdroj textu a obrázků: Inzerent

Fotogalerie
Autor: Redakce REGIONZAPAD.CZ Článek může obsahovat komerční sdělení.


Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář
ARCHIV ZPRÁV
17.02.2023 06:47



11 +
 

Hlavní zprávy