Karlovy Vary: Letiště zítra slaví 90 let od zahájení provozu

V sobotu 15. května 2021 uplyne přesně 90 let od chvíle, kdy byl na letišti Karlovy Vary v provizorních podmínkách zahájen letecký provoz na lince Praha – Mariánské Lázně – Karlovy Vary. Létalo se sezónně od května do října čtyřikrát denně s letouny Aero A-23, Aero A-38 nebo Fokker F VII 3m.

webíky uniweb

Vedení letiště při této příležitosti připravilo ve spolupráci se Spolkem přátel karlovarského letiště a pod záštitou hejtmana Karlovarského kraje Petra Kulhánka amatérskou leteckou soutěž Memoriál Františka Malkovského. Soutěž je naplánována na 15. 5. 2021 jako součást Navigačního poháru Petra Tučka pod hlavičkou Letecké Amatérské Asociace. S ohledem na přetrvávající hygienická omezení v souvislosti s pandemií COVID-19  se klání uskuteční s vyloučením veřejnosti a se schválenou výjimkou ze strany ministerstva zdravotnictví.

„Letiště Karlovy Vary je po celou dobu své existence přirozenou vstupní branou do Karlovarského kraje a určitě se shodneme, že má ze všech regionálních letišť v naší zemi nejlepší výchozí pozici pro příletovou turistiku a lázeňskou péči. Spolu s dostupností hlavního města, která se navíc zlepší po dokončení dálnice D6, má i předpoklady pro budoucí rozvoj přímých leteckých spojení nejen z východní Evropy, ale i ostatních trhů v rámci EU. I když současná situace dostala všechna letiště pod velký ekonomický tlak, snaží se vedení kraje a letiště nastavit efektivní incentivní a slevový program pro podporu nových linek. Pokračuje i příprava projektu rozšíření a prodloužení vzletové a přistávací dráhy, což by podstatně rozšířilo možnosti letiště,“ uvedl náměstek hejtmana Jan Bureš.

U příležitosti 90. výročí připravilo Letiště Karlovy Vary rovněž novou moderní verzi svých internetových stránek www.airport-k-vary.cz.

„Začínáme používat nové logo, které ale vychází z tradičního motivu, zřizujeme také účet na Instagramu, prostřednictvím kterého chceme informovat veřejnost o historii i o aktuálním dění na letišti. Pro zájemce o zajímavosti z letecké dopravy to bude určitě atraktivní způsob, jak se o karlovarském letišti dozvědět více,“ popsal jednatel Letiště Karlovy Vary Jiří Pos.

Z historie karlovarského letiště:
V prvním roce provozu karlovarského letiště bylo uskutečněno 764 letů, přepraveno bylo 918 osob a 3.572 kilogramů nákladu. Od roku 1935 mělo letiště Karlovy Vary letecké spojení do 11 měst v tehdejším Československu, bylo zařazeno do evropské sítě letišť a navazující lety Karlovy Vary spojovaly s Budapeští, Bělehradem, Vídní, Berlínem, Amsterodamem, Londýnem, Paříží a dalšími městy.

Z pohledu historického rozvoje infrastruktury letiště je zásadní rok 1933, kdy byly dokončeny nové objekty, zejména hlavní odbavovací budova navržená architektem Rudolfem Weisem z Karlových Varů a hangár navržený akademikem Stanislavem Bechyně. Objekty byly na tehdejší poměry dostatečně kapacitní s dokonalou architekturou a můžeme je na letišti obdivovat dodnes. Dalším významným rokem byl rok 1952, kdy byla zahájena výstavba vzletové a přistávací dráhy s cementobetonovým krytem v šířce 30 m a v délce 2150 m včetně pojezdové dráhy. Tyto parametry dráhy zůstaly doposud nezměněny a letišti dnes bohužel přináší specifické konkurenční znevýhodnění. Nová fáze modernizace probíhala od roku 1999 až do roku 2009, kdy byla otevřena nová moderní část terminálu, sloužící mimo jiné k odbavení cestujících a bezpečnostní kontrole. Letiště zároveň v roce 2017 získalo certifikaci podle nových evropských standardů EASA a je pevnou součástí strategické infrastruktury letišť ČR.

Dalším novodobým milníkem byl 1. červenec 2004, kdy bylo letiště převedeno z vlastnictví státu do vlastnictví Karlovarského kraje a novým provozovatelem letiště se následně stala společnost Letiště Karlovy Vary s.r.o., ze 100 % vlastněná Karlovarským krajem. Právě Karlovarský kraj a provozovatel letiště, spolu s využitím dotačních titulů, investovaly v následujících letech do modernizace letiště přes 450 milionů korun a do roku 2013 bylo opakovaně dosahováno ziskového hospodaření letiště. 

V období od roku 2013 však přestalo být kvůli „ukrajinské krizi“ a následným propadům v zájmu o lázeňskou péči ze strany ruské klientely letiště takzvaně v plusu. Slibné oživení díky zahájení provozu společnosti Pobeda v roce 2018 bylo nástupem pandemie COVID-19 prozatím zastaveno. O dalším osudu letiště a plánech do budoucna bude Karlovarský kraj jednat i se státem.


Zdroj: Mgr. Jana Pavlíková, tisková mluvčí Krajského úřadu Karlovarského kraje



Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář
uniweby

Hlavní zprávy

 

weby uniweby
weby uniweb