cheb, zimní údržba, chetes, zdeněk hrkal, ilja mlátilík, úklid, sníh, technika, zebra
Zimní údržba komunikací je v každém městě téma, které se hodně řeší a ne vždy je každý spokojen. Zjišťovali jsme proto, jak je město Cheb připravené na letošní zimu. Úklid sněhu na vozovkách a chodnících pro město zajišťují technické služby CHETES.
„Ta si vlastně koordinuje veškerou zimní údržbu včetně materiálu, techniky a všeho. Pak CHETES jako takový má nasmlouvaný další organizace, které pomáhají při zimní údržbě,“ popsal místostarosta Chebu Zdeněk Hrkal.
„V CHETESu se spojí několik středisek dohromady – čištění, zeleň, komunikace, tímto dáme dohromady zhruba 50 zaměstnanců. Tito zaměstnanci drží pohotovosti, vesměs je to od rána – od brzkých ranních hodin, někdy i třeba od půlnoci nebo od dvou od rána a jede se celý Cheb - všechny okolní části Chebu, Skalka, střed města, nádraží, atd. Průmyslovou zónu jedeme částečně. Na průmyslovou zónu máme nasmlouvány externí dodavatele. Na Chebsku je asi 5 nebo 6 firem. Pokud je budu jmenovat, vyzdvihnu hlavní, a to Diecézní charita – ta má zhruba 10 až 12 lidí, Terea – ta má také asi zhruba 10 až 12 lidí a nějakou techniku, potom jsou tam traktory, které jedou okolní části Chebska - vesnice, a tak dál,“ vysvětlil jednatel CHETESu Ilja Mlátilík.
Kromě kmenových zaměstnanců CHETESu vypomáhají také nezaměstnaní z úřadu práce. Společnost má dostatek posypového materiálu. Soli i drtě přes 300 tun, písku pak 180 tun. Uskladňuje i menší množství solanky, která se hodí na rychle namrzlé komunikace. Páteř techniky tvoří vozidla.
„Které v létě dělají i normální běžnou službu, jsou to multikáry. Teď je tam nový komunální vozidlo ZEBRA. Všechna tato vozidla je možno osadit pluhem a několika násypkami. V létě je to třeba kropička. V zimě jsou to sypáky. Sypáky jsou jak na sůl, drť, písek, tak i na solanku. Takže to, co kupujeme - veškerou techniku novou, tak se snažíme, aby to bylo do budoucna multifunkční, nejenom malá auta, ale i velká auta,“ zdůraznil Mlátilík.
Ještě do konce roku získá CHETES novou techniku na odklízení sněhu ve formě nástaveb. Celkové náklady na zimní údržbu bude společnost znát až po skončení zimní sezony.
„Některá zima stojí 11 milionů, některá 14 nebo 17 milionů. V loňském roce to bylo zhruba něco kolem 14, 15 či 16 milionů. Záleží tedy hlavně na tom, jak přijde leden, únor. Do Vánoc to jakžtakž jde, jak vidíme dnes. Potom ale přijde leden, jsou tam dlouhodobé velké mrazy, tak potom se to vyšplhá,“ přiblížil Mlátilík.
Hlavní tahy – Evropská, Pražská, Ašská – udržuje v zimě Krajská správa a údržba silnic, zbytek pak město a soukromé firmy.
„Městských komunikací je přes 40 km. K tomu je potřeba počítat i chodníky a dejme tomu i některá parkoviště nebo odstavné plochy,“ spočítal Hrkal.
V případě potíží nebo kalamity se vyplatí obrátit rovnou na CHETES. Buď na zelenou linku 800 870 870 nebo přímo na vedoucího provozu komunikací 731 410 666.