Cheb: Město prodlouží smlouvu na MHD, chce i jízdné zdarma (TV Západ)

0

cheb, mhd, jízdné zdarma, smlouva, zdeněk hrkal, doprava, statistika, linka 55, dřenice


Budoucnost Městské hromadné dopravy v Chebu nyní řeší vedení města. Jednak pomalu končí smlouva z roku 2007 se stávajícím provozovatelem, jednak chce od podzimu zavést jízdné zdarma. Aby mohlo město vybrat mezi zadávacím řízením, vlastním podnikem a koncesí, prodlouží stav do roku 2020.

„Město se rozhodlo naprosto jednoznačně. Zastupitelstvo odsouhlasilo počkat s výběrovým řízením nebo s dalšími možnostmi zajištění MHD v Chebu na to, jak dopadne autobusová doprava v kraji, protože to má určité souvislosti, návaznost. Některé linky jsou totiž krajské a některé linky jsou městské, jako MHD. Takže na to, abychom vysoutěžili jiného dopravce, než vysoutěží kraj pro ten západní region dopravu, tak to by asi nebylo vhodné. Bude sepsaná nová smlouva na rok a půl. Takže budeme mít čas na to, abychom zjistili další podmínky a to, co vlastně budeme chtít. To, co bude nejvýhodnější pro Cheb,“ popsal situaci starosta Chebu Zdeněk Hrkal.

Za rok 2017 využilo MHD v Chebu celkem 992 tisíc lidí. Z 80 % platili čipovou kartou. Celkem vykázal dopravce 475 tisíc ujetých kilometrů.

„Město stojí MHD něco přes 12 milionů. Zavedli jsme novou linku č. 55 na průmyslový park. Ta nás stojí 1 milion 200 tisíc. Tzn., že město opět tím, že má průmyslový park, tak doplácí na MHD. Co se týče vybírání peněz – Autobusy Karlovy Vary vyberou okolo šesti milionů. V součtu za rok 2018 bude stát MHD okolo dvaceti milionů,“ spočítal starosta.

V červnu letošního roku přebere město do svého majetku dopravní terminál, ale nepředpokládají se viditelné změny.

„Protože dopravní terminál by si převzaly Autobusy Karlovy Vary od kraje. Provozovaly by jej v těch podmínkách – režii, jako se to provozuje nyní. Samozřejmě, že tam možná dojde k navýšení nějaké údržby, ale o tomto bych v současné chvíli nechtěl spekulovat. Byl bych asi nejraději, aby si to celé převzaly, včetně režie, Autobusy Karlovy Vary,“ konstatoval Hrkal.

Vedení města se také po vzoru některých jiných měst zabývá myšlenkou zavést jízdné zdarma. A to hned od 1. září.

„Jedná se o ekologii, o množství vozidel v centru města. Předpokládáme, že to všechno by se snížilo. Frýdek Místek za poslední léta, od roku 2011, se vydal touto cestou, další města v České republice se vydávají touto cestou, takže je to ve prospěch ekologie, je to ve prospěch občanů města Chebu. Když to spočítám, tak už třetina občanů si koupí za 250 Kč roční jízdné nebo kartu. To už máme více jak třetinu občanů, co jezdí „zadarmo“ nebo za 250 Kč ročně. Proč takto nevyjít vstříc dalším občanům. Věřím, že by se tímto snížil i počet aut, který jezdí po městě Cheb. Úvaha je taková, že bychom v prvopočátku zdarma zajistili autobusovou linku na Dřenici. Koupaliště na Dřenici je městské koupaliště. Takže tímto bychom podpořili v letních měsících Chebany, kteří se budou chtít jet koupat na Dřenici. Následně bychom, pokud to vyjde ekonomicky a shodneme se na tom, tak celá autobusová doprava by byla zdarma pro občany města Chebu. Samozřejmě i pro ty přijíždějící je tady v úvaze nějaké záchytné parkoviště, ale to je v nějakých myšlenkách, ale opravdu velmi intenzivně se tímto zabýváme,“ dodal starosta.

Jízdné zdarma se obvykle dělí na dvě skupiny – senioři jako dosud a k tomu ostatní cestující. Ti si musí vyřídit roční kartu v řádu stokorun, kterou získají, pouze pokud městu nedluží. Zkušenosti ukazují, že počet cestujících se po zavedení systému až zdvojnásobí. 



Související

Komentáře

Máte názor? Komentujte článek...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář