Jak koronavirus změnil nákupní zvyklosti Čechů a slevové nabídky?

12

koronavirus, slevové nabídky


Nákupní zvyklosti spotřebitelů se velmi často mění. Přizpůsobují se novým technologiím a možnostem, které obchody nabízí. Značný vliv mělo na české spotřebitele také “koronavirové období”. Naučili se více nakupovat online a využívat moderní technologie.

Mezi typické nákupní zvyklosti českých spotřebitelů patří nízká důvěra v online nákupy a elektronické platby. Většina Čechů raději nakupuje v kamenných obchodech, kde je možné si zboží vyzkoušet. Alespoň donedávna tomu tak bylo.

Postupně se u nás stalo běžné používat platební kartu místo hotovosti, stále se však najdou lidé, kteří kartám zkrátka nevěří. A ještě více bylo těch, kteří se obávali objednávat a platit zboží online. Epidemie koronaviru ale přinesla změny.

Češi během karantény nakupovali výrazně
více než obvykle, a to hlavně na internetu. Často to byly i nákupy nad rámec finančních možností. Nedostatek financí pak měly vyřešit půjčky a nákupy na splátky. Čeští spotřebitelé využívali toho, že úroky u půjček v období koronaviru klesaly. To samé se ale bohužel nedá říct o cenách zboží v obchodech. Díky vyšším cenám a nižším příjmům spotřebitelů se zvýšil nejen počet nákupů, ale i počet žádostí o půjčky. Stejně jako nákupy, i půjčky spotřebitelé realizovali především online.

Internetové obchody na vzestupu

Jak se dalo předpokládat, mnoho nových zákazníků si získaly především internetové obchody. Už před “dobou koronavirovou” upřednostňovala značná část Čechů nákupy přes internet. Teď se přidali i nákupčí, kteří preferovali kamenné obchody. A dá se předpokládat, že ti, kdo jednou okusili pohodlí internetových nákupů, už se ho jen tak nevzdají.

Nejvíce během koronavirového období vydělali provozovatelé e-shopů. Obchodníci, kteří ještě e-shopy neměli, je zakládali a ti, kdo už je měli, vymýšleli další způsoby, jak zákazníky zaujmout. Často tak bylo možné narazit na výprodeje, vysoké slevy nebo akční slevové kupóny. Právě slevy byly tím, co lákalo české spotřebitele k dalším nákupům. Ačkoliv finanční situace mnoha spotřebitelů zdaleka nebyla ideální, vidina nákupu se slevou přesvědčila téměř každého.

Konec plateb v hotovosti?

Během období koronaviru také banky zaznamenaly nárůst plateb prostřednictvím platebních karet. Počet těchto plateb se několikanásobně zvýšil a stále nedošlo k výraznějšímu poklesu.

Zvýšil se také objem plateb uskutečněných platební kartou na internetu. Téměř 30 % lidí v Čechách nepovažovalo tento způsob placení ještě nedávno za bezpečný. Během karantény se ovšem počet objednávek placených online zvýšil. Opět můžeme předpokládat, že ti, kdo už internetovou platbu kartou zkusili, u pohodlného způsobu placení zůstanou.


Autor: Redakce REGIONZAPAD.CZ Článek může obsahovat komerční sdělení.

Související

Komentáře

Máte názor? Komentujte článek...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář
seo uniweb