Poruchové čety ČEZ Distribuce mají za sebou za loňský rok na západě Čech devět tisíc výjezdů

Celkem za loňský rok mají poruchové čety ČEZ Distribuce za sebou 76 tisíc výjezdů. Jen na západě Čech vyjely 9000krát.

dezinfekce

Jenom s řešením poruch a závad souvisí ročně více než 70 tis. výjezdů a tyto výjezdy tvoří 17% kapacity ze všech zajišťovaných činností. Jedná se zejména o řešení událostí na hladině nízkého napětí, kde největší skupinu tvoří výpadky bez poškození distribuční sítě. Z pohledu dopadů do následků jsou nejčetnější poruchy na hladině vysokého napětí (22 a 35 kV). Nejméně poruch je na hladině velmi vysokého napětí (110 kV), ale u těchto poruch jsou dopady do nedodávky elektrické energie největší.

Denně 900 pracovníků v terénu, dalších 200 v pohotovosti

Údržbu, provoz a opravy vedení velmi vysokého, vysokého a nízkého napětí včetně distribučních stanic zajišťuje na území Skupiny ČEZ útvar Sítě z úseku Provoz z ČEZ Distribuce.

„Na to, aby naši klienti „svítili“, dohlíží v terénu na celém zásobovacím území ČEZ Distribuce téměř 900 pracovníků. V mimopracovní době je v pohotovosti připraveno na řešení poruchových událostí více než 200 pracovníků,“ vysvětluje Karel Kohout, člen představenstva ČEZ Distribuce.

Současně jsou pro řešení rozsáhlejších poruch zajištěny externí firmy.

K poruchám na sněžnicích, skútru i čtyřkolkách

Nejen pro řešení poruchových událostí je k dispozici široký vozový park, který čítá více než 600 vozidel. Jedná se o běžná provozní vozidla (dodávky), terénní vozidla, montážní plošiny, ale i speciální vozidla jako jsou skútry a čtyřkolky. Ani s touto technikou však často nelze dojet až na místo. V nepřístupném terénu proto nezbývá nic jiného než „jít po svých“. Na první pohled to může vypadat jako pěkná procházka, ale jelikož se jedná o neplánované události, tak si na „procházku“ zpravidla energetici vyjdou v nepříznivých podmínkách, často v nočních hodinách a není výjimkou, že kolem nich padají stromy a větve. S sebou si ještě přibalí materiál a nářadí na opravu. V zimních měsících si mnohdy pracovníci v terénu nasadí i sněžnice. 

Pravidelná údržba = prevence. Nedílnou součástí je kvalitní vybavení.

„K předcházení poruch je důležité zajistit údržbu zařízení distribuční soustavy. Údržba zabírá téměř 35% našich činností. Výstupem jsou pak jednotlivé závady, které jsou následně odstraňovány, čímž je zvyšována spolehlivost distribuční sítě a tedy i předcházení vzniku poruch,“ říká dále Karel Kohout.

Pro zajištění poruch, údržby a oprav disponují energetici širokým vybavením. Součástí je běžné nářadí, žebříky, motorové pily, ale i speciální nářadí pro práce pod napětím, speciální měřicí přístroje, trasovací soupravy nebo speciální tyče pro odstraňování námrazy a větví z vedení. V neposlední řadě jsou poruchové čety vybaveni komunikační technikou, jako jsou vysílačky, mobilní telefony a terminály pro předávání informací.  

Mezi další činnosti útvaru Sítě patří například spolupráce na realizaci prací stavebního programu i realizace drobných oprav a údržby. V roce 2017 prověřilo připravenost energetiků několik událostí, kdy došlo k několikanásobnému nárůstu poruch oproti běžnému stavu. Ve třech případech byl vyhlášen i kalamitní stav. Největší rozsah poruch byl způsoben vlivem kalamity Herwart ve dnech 29. 10. – 5. 11. 2017, která byla srovnatelná s následky kalamity Kyril v roce 2007. V obou případech se jednalo o orkán, kdy docházelo k přetrhávání vodičů, ohnutí konzolí nebo lámání podpěrných bodů vedení v důsledku pádu stromů a větví.

Zdroj: Michaela Jirovcová, mluvčí Skupiny ČEZ pro západní Čechy

Fotogalerie

Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář

Hlavní zprávy