Karlovy Vary: Na Horní nádraží přijel Prezidentský vlak(TV Západ)

Od konce června brázdí české a slovenské železnice Prezidentský vlak. V polovině srpna dorazil také do Karlových Varů. Stovky zájemců mohly během dvou dnů shlédnout výstavu i si prohlédnout interiéry dobových vozů, kterými cestovali naši prezidenti.

dezinfekce

„Prezidentský vlak je projekt Národního technického muzea Českých drah a železnic Slovenské republiky, kterým připomínáme sté výročí vzniku Československa. Původní myšlenka vyšla z toho, že jsou k dispozici v rámci České republiky tři salónní vozy v provozním stavu, které autenticky v historii sloužily představitelům státu, nejenom prezidentům, ale i vládním a ústavním činitelům. Tyto tři vozy se nacházejí dílem v majetku Národního technického muzea a dílem v majetku Českých drah. Rozhodli jsme se, že je představíme v soupravě tak, jak spolu nikdy v životě nejezdily, ale zároveň tak, aby si návštěvník mohl prohlédnout, jak se cestovalo od roku 1909, ze kterého pochází ty nejstarší až do začátku 70. let,“ vysvětlil Michal Novotný, ředitel Železničního muzea Národního technického muzea.

Pro návštěvníky tak železničáři připravili doslova jezdící učebnici historie vývoje železničních vagónů. Raritou je například dvojkupé Františka Ferdinanda d´Este v prvním vagónu soupravy s názvem AZA 86.

„Sloužil rodině následníka trůnu až do nešťastného roku 1914. Takže tento je nejstarší, co je tady k vidění. V roce 1921 po tři roky po vzniku Československa se ho podařilo získat do vozového parku Československých státních drah a byl delimitován pro přepravu prezidenta a dalších vládních činitelů. Nebyl samotný, bylo jich deponováno několik, ale tento je poslední, co je z nich provozní,“ ukazoval na místě Novotný.

Krásné je také salonní kupé prvního československého prezidenta T. G. Masaryka v dalším zařazeném voze s názvem AZA 80. Tento skvost byl vyrobený v roce 1930 k prezidentovým osmdesátým narozeninám. Výzdobu salónu vytvořil architekt Albert Jonáš.

Třetí vůz vznikl ve vagónce v Görlitz v tehdejší NDR v roce 1968, jako jeden ze dvou historicky posledních železničních vozů dodaných pro potřeby československých prezidentů.

Součástí „Prezidentského vlaku“ byl i nově kompletně rekonstruovaný železniční vůz Ca 4-5086.

Ten byl vyrobený v roce 1931 v Ringhofferově továrně v Praze na Smíchově. Zde návštěvníci mohli shlédnout expozici věnovanou jízdám československých prezidentů vlakem. 

Obyvatelé regionu, kteří se přišli podívat na prezidentský vlak, si zároveň prohlédli i nově zrekonstruované Horní nádraží se zbrusu novou železniční lávkou. Trať do Německa byla v minulosti upozaděna, ale snad se situace brzy zlepší.

„Náš ministr dopravy, spolkový ministr dopravy a bavorský ministr dopravy si podali ruce a podepsali memorandum o tom, že vlastně jak ta severní, tak jižní cesta, jak ji nazývám, budou rovnoprávné – budou mít stejné podmínky pro modernizaci. Věřím tomu, že se nezapomene na tu severní cestu. Projektů máme v hlavě víc, ať už je to nákladové nádraží v Chebu, které by významně ulevilo městům od kamionové dopravy a pomohlo by podnikům, které potřebují mít přístup např. k Severnímu moři nebo k přístavům či zdvoukolejněním tratí, elektrifikace, ač musím říci, že česká strana je na elektrifikaci velmi dobře připravena – je v podstatě hotova. Malinko to nyní drhne na německé straně, ale doufám, že to bude co nejdříve hotové,“ uvedl náměstek hejtmanky pro dopravu Martin Hurajčík.

Prezidentský vlak se od konce srpna nachází v Praze na Masarykově nádraží a svou pouť ukončí 22. září v Českých Budějovicích na Národním dni železnice.


Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář

Hlavní zprávy